Persoonlijke Ontwikkeling

INFORMEREN – Betrokken en actief

De Bibliotheek draagt bij aan de ontwikkeling en ontplooiing van individu en samenleving. Kennis en informatie halen we niet alleen uit boeken, maar verkrijgen we ook door ons te verdiepen in andere mensen en onderwerpen.

De Bibliotheek organiseert en faciliteert gesprekken, ontmoetingen, lezingen, cursussen, workshops en exposities. Vrijwel altijd in samenwerking met lokale partijen. Zo is de Bibliotheek de plek om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen.

Doel: In 2020 is Bibliotheek Hengelo een kennisrijke omgeving waar mensen samenkomen, studeren en werken. Dit blijkt uit een hoge bezettingsgraad van de verschillende werkplekken en zalen voor activiteiten. Deze werkplekken en zalen zijn toegankelijk, veilig en van hedendaagse faciliteiten voorzien.

Doel: t/m 2020 realiseert de Bibliotheek Hengelo jaarlijks twee thematische programma’s met maatschappelijke relevantie, die bestaan uit verschillende activiteiten en waarbij het thema vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht en verkend.

MammacafeDe Bibliotheek is initiator en facilitator in het samenbrengen van kennis uit de lokale samenleving. We bieden ruimte aan organisaties, instanties en groepen om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen en te vormen. Dat zien we terug in het aantal bijeenkomsten in de Bibliotheek waarbij groepen mensen bij elkaar komen rondom een bepaald thema of doel.

Ontmoeting

In 2019 waren er steeds meer bijeenkomsten waarbij ontmoeting centraal stond. Voorbeelden hiervan zijn het mamma- en dreumescafé dat elke week een ontmoetingsplek biedt voor (aanstaande)ouders en Poëzie in de lunchpauze waar dichters en nieuwe talenten eigen werk voordragen aan bezoekers van de Bibliotheek.

Human LibraryHuman library

Tijdens de Human Library konden bibliotheekbezoekers met levende boeken (mensen met een bijzonder verhaal) in gesprek wat zorgde tot meer begrip en inzicht in het verhaal en de situatie van anderen die in eerste instantie moeilijk te doorgronden leek.

Open podium voor vrouwen

Nieuw in 2019 is de samenwerking met VrouwSaam dat tijdens het maandelijkse VrouwWijs Open Podium plek biedt aan vrouwen om rondom een thema het podium pakken en hun verhaal te vertellen en met elkaar in gesprek te gaan. Hier gaan we in 2020 mee door.

100-jarig jubileum

In september vierde Bibliotheek Hengelo haar 100-jarig bestaan. Tijdens de feestmaand organiseerden we een Maarten van Rossemgroot aantal activiteiten voor onze bezoekers. De aftrap was op 1 september met een grote markt waar bijna al onze partners aanwezig waren. Zij organiseerden gedurende de maand bovendien allerlei extra bijeenkomsten, workshops en lezingen. Publiekstrekkers waren onder andere de avonden met Maarten van Rossem, Jan & Sanne Terlouw en Aaf Brandt Corstius. En natuurlijk het afsluitende jubileumfestival op 28 september.

Kenniskringen

Een belangrijke en vaste kern binnen de Bibliotheek, als we het hebben over ontmoeting, zijn de leeskringen die in de Bibliotheek bij elkaar komen. Deze worden mogelijk gemaakt in samenwerking met organisaties zoals Senia, Tammes en de SWOH. In 2019 waren er in totaal 13 leeskringen.

Een bijzondere kring is de Wikikring Twente waarbij een groep enthousiaste WikipedianenWikikring artikelen schrijven over kunst, cultuur, geschiedenis en belangrijke personen uit Twente. Deze groep komt maandelijks bij elkaar in de Bibliotheek.

Werken en studeren

We bieden ook ruimte aan mensen die een werk- of studieplek zoeken. De werkplekken in de Bibliotheek en in het café worden elke dag goed gebruikt door een divers publiek. Naast ruimte voor particulieren merken we dat de vraag naar faciliteiten en ruimte groeit bij maatschappelijke organisaties die cursussen, workshops, lezingen of spreekuren willen geven. Partners die in 2019 gebruik maakten van de Bibliotheek als locatie voor één of meerdere van hun activiteiten zijn onder andere Twente Bewust, Alliance Francaise, Student in Beeld, U3L, Nova Holos, Wijkracht, NMR en NVVE.

Workshops en lezingen

De Bibliotheek is als maatschappelijk hart van de samenleving dé plek voor persoonlijke ontwikkeling. Het aantal lezingen, workshops, cursussen, exposities en andere activiteiten waarbij mensen zich afgelopen jaar verder konden Dichterscollectiefontwikkelen en ontplooien, is groot en divers.

Er zijn 9 verschillende soorten workshops geweest (van gebarentaal tot dementie), 25 lezingen rondom een bepaald thema of van een auteur (van Maarten van Rossem tot 100 jaar vrouwenkiesrecht), 10 verschillende soorten cursussen (van Italiaans tot kunst).

Er vonden 5 evenementen of markten plaats (van Kavelmarkt tot 21st century skill dag), 14 exposities (van teken in taal tot 360gr fotografie), 5 soorten spreekuren (van helpen bij opruimen tot gedichtendokter), 7 soorten ontmoetingscafés of open podia (van Human Library tot voorleeslunch), 4 muzikale activiteiten (van Roesalka tot Amusing Hengelo) en 7 maatschappelijke activiteiten (van Stembureau voor de Provinciale Staten en het Europees Parlement tot locatie voor de opening van de expositie Stolpersteine).